تینا جونتینا جون، تا این لحظه: 19 سال و 1 ماه و 24 روز سن داره
رایان جونرایان جون، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 26 روز سن داره

دختر بهار ღ پسر تابستان

باقلا قاتوق!

1392/9/3 20:55
نویسنده : مامان شادی
2,623 بازدید
اشتراک گذاری

ناهار ساده و شمالی امروز من که ما همه تو خونه دوستش داریم این بود

 

همه ساله فصل "پاچ باقالی " اوایل بهار و پاییز مردم گیلان این باقالی رو به مقدار زیاد میخرند و از

دو پوست جدا میکنند و برای مصرف سالیانه فریز میکنند.خواص باقلا را بخوانید

طرز تهیه با توضیحات بیشتر در ادامه مطلب!

مواد لازم (براى 7 نفر )


 
پاچ باقلاى سبز يا لوبيا چيتى يا لوبيا رشتى تازه 
3 كيلويا پاچ باقلاى خشك (500 گرم)
شويد خشك
4 قاشق غذاخورى يا شويد تر (يك دسته كوچك)
تخم مرغ
3 عدد
سير
يك و نيم بته
زردچوبه نصف قاشق چايخورى
فلفل و نمك به اندازه كافى
روغن يا كره 200 تا 250 گرم

 

 نکته:كره طعم خورش را لذيذتر مىكند 

 

طرز تهيه

 

پاچ باقلاى سبز را از دو پوست درآورده تميز میشوئيم. سير را پوست كنده و پرهاى سير را ريز میكنيم,

آنگاه باقلا و سير ريز شده و زردچوبه و شويد خشك(در صورتى كه شويد تر بكار رود آنرا ريز خرد مىكنيم) و

كره را مخلوط نموده در قابلمه يا گمج(كه ظرف سفالى لعاب دار است و معمولا گيلانى ها از آن براى باقلا

قاتق استفاده میكنند)

ريخته و ظرف را روى حرارت ملايم گذاشته و باقلا را كمى سرخ مىكنيم, آنگاه آنقدر آب اضافه مىنمائيم تا

روى باقلا را بگيرد و خورش آهسته بجوشد تا باقلا بپزد ولى بايد دقت نمود كه له نشود. بعد تخم مرغ را

در آن شكسته و در ظرف را میگذاريم تا تخم مرغ بسته شود. نمك و فلفل زده برمی داريم. اين خورش با

كته, ماهی شور و یا ماهی سرخ شده یا کولی زيتون پرورده يا ماست بورانی  و ترب سفيد و یا ترشی

هفت بیجار و یا انواع دیگر ترشی مثل ترشی گل کلم مصرف می شود.

  

توضيح: در صورت استفاده ازپاچ باقلاى خشك آنرا حدود 10 تا 12ساعت در آب خیس میکنیم.

عکسها از گوگل سرچ شده است

عکس گمج:

 

عکس پاچ باقلا با پوست اول

 


 

پاچ باقلا با پوست دوم

 

 

پاچ باقلی آماده برای طبخ

 

 

 پ ن : پاچ باقلا با باقلای مازندرانی فرق دارد

 باقلا مازندرانی با پوست اول: 

 

 

باقلا مازندرانی با پوست دوم

 

 

ما گیلانیها باقالی مازندرانی رو به صورت خام هم مصرف میکنیم ..بیشتر با کباب و اشپل و

مغز گردو

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (19)

مامان پارساجونی
3 آذر 92 22:06
شادی جونم اون قالب مک کویینی که برام گذاشتی کامل نیومده و نمیتونم ازش استفاده کنم و اون لینکی که داده بودیم بازم بک گراند باب بود باید یه قالب ستش پیدا کنم تا اون بکگراند وبذارم براش ممنون که اینقدر برام وقت میزاری
مامان شادی
پاسخ
کاری نبود که عزیزم خودم دنبال قالب بودم میدونستم پارسا جونی باب اسفنجی دوست داره لینکش واست گذاشتم
مامان پارساجونی
3 آذر 92 22:09
چه کردی شادی جون !!!به به عجب غذایی درستیدی من از غذاهای رشتی فقط همین باقلا قاتوق رو بلدم که تازه اونم با باقالی مازندران درست میکنمنوش جونتون عزیز مهربونم
مامان شادی
پاسخ
البته با باقالی رشتی یه چیز دیگه است-نوش جونتون-اگه امام رضا طلبید اومدیم اونوقت واست سوغات میارم
مامان پارساجونی
3 آذر 92 22:19
آهان تونستم برم تو اون سایته نی نی وبلاگ دارم میگردم یه خوشگل پیدا کنم خیلی ممنونم ازت عزیزم
مامان شادی
پاسخ
خواهش میکنم عزیزم خیلی ناز شده قالبش
الناز مامان طاها
3 آذر 92 22:22
خصوصي گلم
مامان شادی
پاسخ
چشم النازی اومدم
الناز مامان طاها
3 آذر 92 22:24
مهسا مامان نورا
3 آذر 92 22:26
شوهر من عاشق این غذاست اما من وتاسفانه بلد نیستم درست کنم اما الان یاد گرفتم و لی باقلا شو نداریم
مامان شادی
پاسخ
باقالی خشکه هم هست به اسم باقلا کشاورزی میفروشن-این سری رفتید شمال بگید مادرشوهر گرامی براتون کنار بزارن
مامان سهند و سپهر
4 آذر 92 10:33
ممنون مامانی کدبانو ولی من این غذا رو زیاد دوست ندارم همسر خواهرم هم شهری شما بودند (همون که الان کانادا هستن) بعد ایشون خیلی دوست داشتند و خواهرم براشون درست می کردن اون زمونها . و منم همون موقع کمی خورده بودم و دوست نداشتم نمیدونم شایدم کوچیکتر بودم و از طعم جدید خوشم نمیومد. دیگه هم که خیلییییی وقته نخوردم.
مامان شادی
پاسخ
من هم بچه بودم دوست نداشتم ولی الان خیلی دوست دارم..البته سلیقه ای هست دیگه به من هم الان یه غذای محلی جنوبی بدن بگن بیا بخور شاید خوشم نیاد از طعمش
مامان سهند و سپهر
4 آذر 92 11:00
دقیقا درسته . ذائقه کم کم تغییر هم می کنه خب. و غذاهای محلی هرجا که مختص به خودشه ولی حالا از طریق اینترنت به اشتراک گذاشته میشه. بهرحال ازت ممنونم که دستور غذاهای خوشمزه ت و میذاری خانوم کدبانو . و ببخشید که رک ذائقه خودمو در موردش بیان کردم
مامان شادی
پاسخ
اختیار داری گلم خوشحال میشم نظر دوستان رو بدونم
(زهره)مامان فاطمه
4 آذر 92 12:07
آره اتفاقا کلاردشت که آمدیم میدیدم مردم باقالی رو بعنوان یه سبزی کنار غذاهاشون مصرف میکنن دوباره وقت ناهار من پست خوشمزه دیدم برم یه سری به مامی سهند وسپهر بزنم ببینم اون ترشی ،دسری چیزی اضافه نکرده آخه شما همیشه مکمل همدیگه هستید
مامان شادی
پاسخ
خخخ قربون شما و مامی دوقلوها..ایشون امروز خمیربازی کردن
مامان آیسو وآیسا
4 آذر 92 12:22
ای وای مننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن منم شکمووووووووووووووووو-عاشق باقلاقاتق
مامان شادی
پاسخ
نوش چون درست کن عزیزم
مامان آیسو وآیسا
4 آذر 92 12:23
اومدم ها تو.........بوک
مامان شادی
پاسخ
چشم گلم میام بوکــــــــــــ
مامان سهند و سپهر
5 آذر 92 10:01
خخخخ والا غذاهای من دیگه ته کشید . کل هنرام همون بود که دیدین
مامان شادی
پاسخ
اختیار دارید بانوی هنرمند
مامان ترانه و برنا
5 آذر 92 11:22
ماهی شور و.......میکشمت دلم خواست دوست مهربونم ممنون از حضور گرمت دوستون دارم
مامان شادی
پاسخ
آخ الهی بمیرم عزیزم یادم نبود دوستان بارداری هم دارم که وبلاگمو می‌بینن
زهرا مامان ایلیا (شیرین تر از عسل )
6 آذر 92 1:35
عزیزم چه صفایی دادای به نی نی وبلاگ با نوشتن باچه باقالا و اموزش باقالی قاتوق ما همین امشب جات خالی بود باقالی قاتوق داشتیم اگه نخورده بودم الان میرفتم درست میکردم وای تو گمج یه عالی دیگه میده قبول داری
مامان شادی
پاسخ
نکنه شما هم رشتی هستی و من نمی دونستم؟
زهرا مامان ایلیا (شیرین تر از عسل )
8 آذر 92 4:49
عزیزم ما اصلیتمون لاهیجانی هستیم اما خودم متولد تهران و بزرگ شده تهرانم اما عاشق شمال و غذا های محلیشم شما رشت هستید کلی خندیدم با خوندن شکم پیس
مامان شادی
پاسخ
قربون اصالتا هم ولایتی
بابا فرشید
9 آذر 92 14:00
با سلام. گفتم شما اینقدر کامنتهای قشنگ توی بلاگ ما میدید بنده هم جبران بکنم. چقدر غذاهای خوشمزه معرفی میکنید. من این باقلا قاتوق را خیلی دوست دارم و اگر برم شمال (سمت گیلان میریم) همیشه میخورم. با اینکه بیشتر باقالی قاتوق را به عنوان غذا با برنج میخورند ولی بنظر من در کنار برنج با ماهی یا انواع کباب هم میشه خوردش و یکجورایی مزه هست. خوش به حال شما که هم آب و هوای خوب دارید و هم غذاهای خوب....
مامان شادی
پاسخ
ممنون از اینکه به ما سر زدید و وبلاگ جینگول وینگول ماو اسکریپتهای موشواره رو لایق دونستید ان شالله که چشمتون درد نگرفته باشه.اتفاقا ما در کنار باقلاقاتوق ماهی مصرف میکنیم..طعم باقلاقاتوق به مخلفات کنارشه ..خدارو شکر که پستهای غذایی و آشپزی ما مورد توجه شما قرار گرفت وتونستیم گوشه کوچکی از رسیدگی به شوهران علاوه بر وقت گذرونی برای زیبا سازی وبلاگ رو به معرض نمایش بگذاریم ..به نونای عزیزم سلام برسونید و رایان خوشگلم رو ببوسید
بابا فرشید
9 آذر 92 16:20
ای بابا شرمنده کردید که... من الان سرکارم و الان رایان داره با مامان نوناش سر کله میزنه٬ به هر صورت ممنون شما هم رایان جون را ببوسید. بنده هیچ جسارتی به اسکریپت ندارم بخدا. اصلا اسکریپت آتیش بازی یا رعد و برق بزارید (تا وقتی که شوهران از صدقه سر بچه ها ته مانده های باقالا قاتوق و بیف استراگانوف شازده ها را بخورند همه چیز مجاز هست) اول روم نشد ولی الان مینویسم چون به هر صورت این دستوری که شما نوشتید دستور درست اما من خودم کلا همیشه همه چیز را تغییر میدم از غذا گرفته تا برنامه یا .... دست پختم هم خیلی خوبه (از نونا بپرسید. ازم همیشه میخواهد آشپزی بکنم ولی ظرف زیاد کثیف میکنم) برگردیم سر اصل مطلب باقالی قاتوق درسته که سبزیش به قول گفتنی شبت (شوید) هست اما اضافه کردن سیر سبزی هم خیلی خوشمزش میکنه تازه من یکمی پیازداغ هم اضافه میکنم. اگر درست کردید بگید چطوری شده
مامان شادی
پاسخ
اگر منظورتان از سیر سبزی برگ سیر هست هست اینجا ما باهاش غذاهای خوشمزه درست میکنیم -سیر قلیه و سیرابیج-مادر شوهرم تو باقلاقاتوق به جای شوید برگ سیر می ریزه ولی من با شوید دوست دارم -پیاز داغ اما -کل آشپزی رشتی رو بردید زیر سوال
مامان نونا
9 آذر 92 19:54
الان داشتم نظرهای همسری و جوابای تو رو میخوندم من الان اینطوریمشادی خدایی معلومه دستپختت عالیه اما همسری منم راست میگه دستپختش از من بهتره
مامان شادی
پاسخ
خوش به حالت نونا جون همسر بنده دست به سیاه سفید نمی زنه یعنی اصلا بلد نیست هیچی..سربازی هم معاف شد و دانشگاه هم تو شهر خودمون بود پیش مامانش بنابراین اصلا شانس یادگیری آشپزی نداشته..یه 6 ماه اوایل کارش کرج بود..من هم دانشجو بودم شهرستان تنهایی زندگی می کرد ولی آشپزی نکرد همش غذای آماده می خورد
مامان نونا
9 آذر 92 23:12
خدا هم براش ساخته جنابعالی که همسرش باشی یکپارچه کدبانویی.در عوض همسرت حتما محسنات دیگه ای داره
مامان شادی
پاسخ
همه فن حریفه-از اختراع گرفته تا تعمیر انواع اقسام لوازم که توی خونه خراب میشه-البته بعد از شونصد بار یاد اوری