تینا جونتینا جون، تا این لحظه: 19 سال و 1 ماه و 24 روز سن داره
رایان جونرایان جون، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 26 روز سن داره

دختر بهار ღ پسر تابستان

کباب لا پلو

1392/11/2 9:00
نویسنده : مامان شادی
601 بازدید
اشتراک گذاری

زمانی که هنوز با اینترنت دمخور نبودم هر ماه مجله "هنر آشپزی " و بعدتر مجله "سرآشپز" رو

میخریدم و هر روز ورق میزدم و از دیدن عکسها و غذاها لذت میبردم و گاهی هم دست به کار

می شدم برای درست کردنش..این غذا رو از روی دستور خانم "الهه آذری" که یکی از

کارشناسانمجله هستند درست کردم..

و از اونجایی که ایشون معمولا دستورات خوراک شمالی رو میزارن این غذا هم

باید یه غذای اصیل شمالی باشه ..البته یکی از اقوام این غذا رو به اسم "سماق پلو " درست

میکنه (از مامانم شنیدم..البته مطمین نیستم این همونه یا سماق پلو یه چیز دیگه است)

ولی من برای اولین بار درستش کردم و بسیار لذیذ بود...توصیه میکنم حتما برای

بچه ها درست کنید..این رو هم همینجا بگم که بافت این غذا کلا نرم هست پس اگه برنجتون

مثل همیشه نشد فکر نگنید خودتون خرابکاری کردین...برای همین بافت نرم بسیار برای نی نی

های بی دندون و بیماران مناسبه

 

درادامه با من باشید 

مواد لازم:

  • پياز 1 عدد درشت

  • گوشت چرخكرده 300 گرم (مخلوط گوساله و گوسفند)

  • نمك، فلفل و زردچوبه به ميزان لازم

  • برنج مرغوب 3 پيمانه

  • روغن مايع 3 قاشق غذاخوري

  • كره و سماق (به دلخواه) به ميزان لازم

 

طرز تهيه:


پياز را پوست كنده و با رنده ريز كرده و كمي آب آن را گرفته و با گوشت، نمك، فلفل و زردچوبه

مخلوط كنيد.

 

شادی نوشت:من مقداری سماق-کلپر-اویشن هم به مواد زدم و ورز دادم گذاشتم تو یخچال یه

دو ساعتی استراحت کرد...بعد درش اوردم و به تکه های کوچکتر اندازه کباب لقمه درست کردم

 

 

برنج را شسته و همراه نمك خيس كنيد. در يك قابلمه كه گنجايش برنج را داشته

باشد  برنج را بجوشانيد و در آبكش بريزيد. 2 ليوان آب گرم را همراه

روغن روي برنج آبكشي شده بدهيد. برنج را كف قابلمه ريخته و رويش را چند تكه گوشت كه

مانند كباب با دست درست كرده‌ايد گذاشته ..کمی سماق بپاشید و برنج و گوشت را لايه لايه

بچينيد تا جايي كه مواد به اتمام برسد.

 

 

 

برنج را دم كنيد و توجه داشته باشيد كه زمان دم كشيدن

كمي طولاني‌تر است. پلو را در ظرف مناسبي سرو كنيد و روي آن را كره بگذاريد.

 

نكته:


اين غذا براي بچه‌ها و افراد بيمار غذايي مناسب است. 

 

شادی نوشت: من  موقع ابکش کردن کمی برنج رو خام تر از

معمول برداشتم و موقع دم کردن مقداری آب رو با روغن حل گرفتم و با کمی زردچوبه توی دیگ

ریختم و روی اب و روغن مقداری سیب زمینی قالب زده چیدم ...ارتفاع اب و روغن طوری بود که

سیب زمینی ها رو میپوشوند...آب اضافی برای اینکه که بخارش گوشت و برنج رو خوب

بپزه..

 

 

 

شادی نوشت 2: من به خاطر تینا خیلی کم لا به لای برنج سماق ریختم مقدارش باید

بیشتر باشه ..البته موقع سرو رو برنج خودم بازم اضافه کردم..

شادی نوشت 3: میدونید که گوشت کمی خودش رو جمع میکنه در هنگام پخت پس اندازه رو

بسته به ظرفی که دارید خودتون میزون کنید ..طعمش رو خیلی دوست داشتم ..فرقی با کباب

کوبیده نداشت

منبع مجله هنر آشپزی 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (21)

مامان سهند و سپهر
2 بهمن 92 8:34
چه جالب بود تا بحال لابلای برنج نذاشتم و با همین دستور کباب تابه ای میپزم. یعنی برنج جدا و این قطعات کباب را در ماهیتابه سرخ می کنم و بعدش جداگانه گوجه نصف شده را هم سرخ میکنم . بینهایت خوشمزه و لذیذ میشه. اینم شبیه همونه فقط کبابها سرخ نمیشه و گوجه هم نداره. خیلی عالی بود اینم امتحان می کنم . مرسی شادی جووووووون
مامان شادی
پاسخ
من هم همیشه مثل شما درست میکردم ولی وقتی بچه ها مریض هستن بهتره سرخ نشه میشه گوجه هم کباب کنی بغلش ولی من گوجه نداشتم دیروز
مامان سهند و سپهر
2 بهمن 92 8:40
راستی بستنی م و دیشب سرخ کردم . کاراملم درستیدم. بد نبود ولی زیادم خوشم نیومد از طعمش. نمیدونم شاید من یه تصور دیگه داشتم شایدم من بد درست کردم. کلی هم عکس گرفتم از مراحل تهیه ش. ولی چون خوشم نیومد از طعمش فکر نکنم عکساشم بذارم...
مامان شادی
پاسخ
نهههههه من از دیروز تو فکر بستنی هاتم نتم قطع بود همش فکر میکردم الان عکسهاشو گذاشتی...بزاااااررررررر پلییییییز
مامان سهند و سپهر
2 بهمن 92 8:53
من فکر می کردم روش داغ باشه توش سرد . ولی همش یه گلوله یخ بود. با اینکه توی روغن خیلی داغ سرخش کردم ولی وقتی می خوردی انگار یه گلوله بستنی که روش آرد ذرت ماسیده رو داری می خوری. حالا عکسها رو میذارم چون میخوای ولی ... راستی از یه سایت خارجی ترجمه ش کرده بودم. الانم با خودم نیاوردم. شب هم مهمون دارم. فکر کنم فردا بذارمش. بوس عزیزم.
مامان شادی
پاسخ
حالا عکسهاشو بزار بعدا دستورشو فردا بزار
مامان سهند و سپهر
2 بهمن 92 9:02
باشه چشم سعیمو میکنم
(زهره)مامان فاطمه
2 بهمن 92 9:34
روش کاملا جدیدی بود ممنون
مامان فرخنده
2 بهمن 92 10:07
ظاهراً بايد خوشمزه باشه واقعاً گوشتش مي پزه طعم خامي نمي ده شادي جون تينا ورايان ناز بهتر شدند
مامان شادی
پاسخ
نه عزیزم کاملا بخار پز میشه...از رو عکس معلوه فط به نظرم کمی خشک بود...فکر کنم کمی کیوی هم توش رنده کنیم بد نباشه
سرزمین جدیدترین شکلکهای متحرک زیبا^_^
2 بهمن 92 10:36
سلام مامان تینا و رایان مرسی به وبم سر میزنی راجب قالب هم که گفته بودیم اول اینکه خیییییییییییلی لطف دارین بعدش اینکه این سایته http://ghaleb.smu.ir/ قالبهاش کاره خودمه البته چند وقتیه اپ نکردم شاید دیده باشی اونا رو اما اگر طرح خاصی واسه هیدر در نظر داشته باشید میتونم براتون انجام بدما
مامان شادی
پاسخ
فدای مهربونیهات عزیزم..این قالب رو از شما برداشتم
مامان پارساجونی
2 بهمن 92 10:38
به به چه خوشمزه و جالب بدرده این روزای ما میخوره امروز که استانبولی درستیدم دارم میرم کلاس ایشالله برا فردا درستش میکنم
مامان شادی
پاسخ
نوش جونتون
مامان آیسو وآیسا
2 بهمن 92 12:05
عالی بود دستت درد نکنه شادی جووون'''۷
✿مامان علی خوشتیپ✿
2 بهمن 92 12:18
وای این دیگه آخرشــــــــــــــــــــــــه خیلی خوشمله و اشتها برانگیز خصوصی
مامان شادی
پاسخ
در مورد خصوصی ببینم چی می شه ولی نمی تونم قول بدم
✿مامان علی خوشتیپ✿
2 بهمن 92 12:21
مجله هنرآشپزی حرف نداره...در زمینه کیک و شیرینی بیشتر دانسته هامو مدیونشم
مامان شادی
پاسخ
منم خیلی دوستشون دارم
الناز مامان طاها
2 بهمن 92 18:00
عالي بود،تو وب زهرا جون مامان ايليا نوشته بود گوجه رو بشوريم و بذاريم با برنج دم بكشه ميشه واسه اين غذا هم اينكارو كرد؟؟؟؟؟؟؟؟ما گوشت و كاردش ميزنيم مثل كباب برگ و ميذاريم لاي برنج،يه مدل برنج عربي هم هست كه گوشت و ريز خورد ميكنيم توش پياز رنده ميكنيم نمك و گرد ليمو عماني(اون قسمتهاي سياه ليمو رو بيرون مياريم و اسياب ميكنيم)زياد ميريزيم توش بعد ميذاريم يه دو ساعتي تو يخچال بعدش لأي برنج دم ميكنيم،وقتي سرما ميخورم مامانم اينها رو درست ميكنه
مامان شادی
پاسخ
اتفاقا وقتی داشتم درست میکردم اون پست مامان ایلیا تو ذهنم اومد ولی گوجه م تموم شده بود...فکر مک کنم خوب بشه...بخصوص وقتی مریضی و نمیخوای سرخ شده بخوری..کباب هم میه کردشون.فکر میکنم اون مدل مامان پز شما هم خوب بشه...زیاد میریزی تلخ نمیکنه؟
ساناز
2 بهمن 92 19:00
چه جالب بود .هر دفعه كه ميام وبتون يه غذاي تازه ميبينم شادي عزيز . ممنون
الناز مامان طاها
2 بهمن 92 19:50
دوتا قاشق غذا خوري ميريزه نه تلخ نميشه،ترش ميشه
مامان شادی
پاسخ
به به
زهرا مامان ایلیا (شیرین تر از عسل )
3 بهمن 92 1:23
شادی جون ممنونم اما سوال دارم ...کاملا پخته میشه ؟ نرم میشه ؟ وا نمیره ؟میشه گوجه هم بزارین لای برنج اونم پخته شه من در مورد سیب زمینی ها متوجه منظورت نشدم میشه بهم بگی قالب زدی و چه کار کردی به عنوان ته دیگ گذاشتی یا روی برنج متوجه نشدم
مامان شادی
پاسخ
عزیزم عکسش باز نشد؟سیب زمینی ها رو برای خوشگلی قالب زدم و به عنوا ته دیگ ته ظرف گذاشتم...می تونی اصلا نزاری..ولی چون گوشت هم باید پخته بشه با بخار آب... آب و روغن رو ته ظرف ریختم که وقتی بخار میشه گوشت هم بپزه...از پخته شدنش مطمین باش ولی کمی سفت شده بود چون من نمک هم همزمان زدم به گوشت .. سفتی اش مثل وقتی هست که کباب تابه ای درست میکنیم..شاید کمی کیوی به گوشت بزنیم ترد بشه..گوجه هم میتونی بزاری لاش وقتی داشتم درست میکردم یاد پست شما افتادم.فقط اینکه بافت این برنج نرمه مثل برنجهای ابکش شده نیست بیشتر شبیه برنج کته میشه چون اب میریزم توش که گوشت رو بپزونه..
رها
3 بهمن 92 10:04
چه قد خوب و راحت بود شادی جون من یه بار تا حالا کباب پختم که اونم وا رفت و حوصلم و سر برد تا کباب شه این دفعه این و امتحان میکنم حتما این وا نمیره و راحت و خوشمزه هم میشه ممنون
مامان شادی
پاسخ
خیلی راحته عزیزم...فقط پلومثل کته نرم میشه ها؟
مهدیه
3 بهمن 92 10:26
باحال بو! حتما چاکونم! ایشالا خوب ببه!
مامان شادی
پاسخ
نوش جان ببه زای جان
مهسا مامان نورا
3 بهمن 92 13:06
مامانه کیاناوهانا
3 بهمن 92 20:25
وای شادی جونم خیلی خوشم میاد غذاهایی که دستورشون رو میزاری هم موادش در دسترس هست هم راحت درست میشه ممنون بابت دستورات اشپزی خوشمزت... به نظرم خیلی خوشمزست حتما"درست میکنم... تقدیم به شادی عزیزم
مامان شادی
پاسخ
نوش جون عزیزم
مامی یلدا و سروش
6 بهمن 92 10:52
چه جالب آفرین بر شادی جان با این همه ذوق و هنری که داره
امیرحسین کوچولو نفس ما
16 بهمن 92 2:28
عالی بوووود