تینا جونتینا جون، تا این لحظه: 19 سال و 1 ماه و 25 روز سن داره
رایان جونرایان جون، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 27 روز سن داره

دختر بهار ღ پسر تابستان

کتلت آبدار! (ترشِ شامی)

1392/8/18 10:03
نویسنده : مامان شادی
809 بازدید
اشتراک گذاری

تصمیم گرفتم ناهار امروز پسری چیزی باشه که دوستش داره تا کمی به اشتها بیاد..

یه غذای شمالی دیگه به اسم "کتلت آبدار" که همه دوستش داریم...در واقع همون کتلت

خودمونه با یه سس گوجه..

 

 

طرز تهیه در ادامه مطلب با عکسهای گام به گام..

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم

سیب زمینی متوسط: ۳ عدد

پیاز متوسط : ۱ عدد

تخم مرغ : ۱ عدد

گوجه فرنگی :به تعداد نفرات

رب گوجه: ۲ قاشق سر خالی

نمک ، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

آبغوره یا آب لیمو به میزان لازم

طرز تهیه:

سیب زمینی وپیاز را رنده درشت کرده و تخم مرغ ،گوشت ، فلفل  وزردچوبه را هم به اضافه می کنیم مواد

راخوب مخلوط می کنیم.بعد باندازه یک نارنگی کوچک بر داشته و بشکل کتلت بیضی در آورده در روغن داغ

سرخ می کنیم تا زمانیکه یک طرفش خوب سرخ نشده برنمی گردانیم.تا له نشود.

 

 

وقتی کتلت ها سرخ شدن کنار گذاشته رب راباکمی روغن سرخ می کنیم تا خوشرنگ شود

با کمی زرد چوبه ،وقتی سرخ شد به اندازه ۲ لیوان آب در رب می ریزیم وقتی جوش آمد حرارت را کم

کرده کتلت ها ی سرخ شده را آرام داخل آن می گذاریم وترشی هم اضافه می کنیم.چند جوش که به

آرامی خورد. تست کرده بعد سرو می کنیم. 

 

 

(ازسیب زمینی پخته استفاده نمی کنیم چون ممکن است از

هم بپاشد وله شود )این غذا باید با حرارت ملایم پخته شود تا خوب جا بیفتد  .در ضمن وقتی کمی بماند

آبش کم میی شود وبه خورد کتلت می رود پس از ابتدا آب راکم نریزیدتا غذا هنگام سرو کمی آب داشته

باشد (.  در گیلان  با سیب زمینی خلالی سرخ شده ،  زیتون یا زیتون پروردهُ سرو می شود ) گوجه ها را

هم نصف کرده وسرخ می کنیم وموقع سرو در گوشه ای از خورشت می چینیم  و با برنج سرو می

کنیم.غذا آماده است . نوش جان

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

مامان هیراد
18 آبان 92 15:45
سلام عزیزم
خیلی کمکم کردی
ممنون که راهنماییم کردی مشکل همون کروم بود که پیداش کردم
نی نی خوشگل ها رو ببوس


قابلی نداشت عزیزم..خوشحالم کمکی کردم
مامان پارساجونی
18 آبان 92 17:21
به به چه غذایی ما بدون سس درست میکنیم اما این برای بچه ای که سرما خوردست فک کنم بد نباشه
حال عزیزخاله چطوره بهتر شد؟


راستش دکتر رایان زیاد با مراعات غذایی موافق نیست میگه بچه خودش کم اشتها هست حالا هی سوپ بدیم نمیخوره ضعیف میشه میگه ویروسی بودن بیماری ربطی به پرهیز غذایی نداره
مامان آیسو وآیسا
18 آبان 92 20:39
به به این یکی از غذاهای مورد علاقه مامان پز منم هست...البته فرقش با سس شما تو اینه که ما گوجه ها رو رنده میکنیم وبعد سرخشون میکنیم تو روغن وکتلتهارو میندازیم تو اون سس...

راستی شادی جووون خواهر شوهر من لاهیجانه واون غذارو درست میکنه...گوجه وبادمجون وسرخ میکنه با گوشت اردک ومیندازه تو سبزی خاص مثل قرمه سبزی ولی مزه اش یه ذره فرق داره ولی خوشمزه است...

اسمشم میگه تاب ایران حالا اصلشو دیگه نمیدونم من




چه جالب عزیزم تا حالا اسمشو نشنیده بودم غذاهای شرق گیلان کمی با رشت فرق می کنه. ولی باید خوشمزه باشه البته من اردک دوست ندارم ولی اگه منظورت تابیرون باشه با مرغ و ماهی هم درست میکنن

مامان سهند و سپهر
18 آبان 92 20:58
و باز هم هنري ديگر از بانو شادي به به


فدای شما هنر نیست که بابا ناهاره دیگه فقط ما عکس هم می‌گیریم خخخخخخ
الناز مامان طاها
18 آبان 92 22:26
عزيزم ويروس ربطي به غذا نداره ولي اگه ويروس ريه بچه رو هم درگير كرده باشه و سرخ كردني هم بخوره ديگه ميشه اول سرفه كردنما اين غذا رو ساده درست ميكرديم ممنون بانو از دستور جديدراستي حال گل پسر بهتر شده


بد نیست شبها خیلی بد نفس می‌کشه تازه امروز آبریزش پیدا کرد تا فردا اگه بهتر نشه دوباره دکتر میبرم
مامان آرتین
19 آبان 92 8:37
شادی جان امروز نهار درستش میکنم ممنون از ایده ات


نوش جونتون عزیزم..ایشالا خوشتون بیاد..بسیار هم ساده است بخصوص اگه کتلت از شب مونده تو یخچال داشته باشی
سپیده
19 آبان 92 9:32
خانمی اگر قفل راست کلیک رو بردارید بعضی غذاهایی که مخصوص کودک هستند رو بنام خودتون در قسمت غذای کودک ثبت کنم تا دوستان دیگه هم استفاده کنن. با تشکر


سلام عزیزم چشم برشون داشتم
رها
19 آبان 92 10:25
شادی جون
یه بار اومدم ازین کتلت کبابیا درس کنم
تو دستور غذاییش نوشته بود برنج هم بریزم
منم طبق دستور درس کردم و گذاشتم تو ماهی تابه و چشمت روز بد نبینه ... بعد از چند دقیقه دیدم کلا همه اش وااا رفته و همونجوری سرخ شده
منم موندم چی کار کنم همونجوری از ماهیتابه آوردم بیرون و داغ داغ _ از خودم _ یکم آرد قاطیش کردم و دوباره ریختمش تو ماهیتابه
اوضایی داشتمااااا اون شب
شانس آوردم همسری نبود ببینه چه جوری درس کردم واگرنه آبروم میرفت
حالا این دفعه ازین درس میکنم ببینم این چه جوری وا میره
میشه دیگه توش آرد ریخت ؟


آره عزیزم یه قاشق ارد بریزی خیالت جم میشه که وا نمیره ولی زیاد نریز طعم اصلی رو از دست میده
(زهره)مامان فاطمه
19 آبان 92 10:54
ماهم همینجوری درست میکنیم ولی توی گوجه نمیریزیم .گوجه رو جداگونه میزاریم هرکی دوست داشت برمیداره


نوش جون
مهسا مامان نورا
20 آبان 92 1:23
وای خدای من بازم دلم اب میکنی به خدا شادی