تینا جونتینا جون، تا این لحظه: 19 سال و 1 ماه و 25 روز سن داره
رایان جونرایان جون، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 27 روز سن داره

دختر بهار ღ پسر تابستان

سیر قلیه!

1392/9/11 19:19
نویسنده : مامان شادی
998 بازدید
اشتراک گذاری

این خورش یکی از غذاهای خوشمزه شمالیه ..همه تو خونه ما دوستش دارن ..که از برگ سیر تازه تهیه

میشه.

 

طرز تهیه در ادامه مطلب !

مواد لازم:

لپه                 ۱ پیمانه

برگ سیر          حدودا ۳ پیمانه( مقدار دقیقش رو ایندفعه که درست کنم میگم)

مرغ خورشی    به قطعات دلخواه

تخم مرغ          ۲ عدد

زعفران           به میزان لازم (برای عطر و زیبایی ظاهری بیشتر اگه نبود زردچوبه هم جواب میده)

نمک و فلفل    به میزان لازم

طرز پخت: 

لپه ها رو از شب قبل خیس کنید. مرغ رو با لپه

خیس خورده بذارید بپزه. (بعد از جوش اومدن کف روش رو بگیرین) در این مدت

برگ سیرهای خرد شده رو در روغن سرخ کنید. دقت کنید که نسوزه و سیاه نشه.

(برگ سیر بعد از سرخ شدن حجمش خیلی کم میشه پس دوبرابر مقداری که در خورش

نیاز هست رو سرخ میکنیم تا به مقدار مورد نظرمون برسه! )

 

 

 

 

 

 

  تخم مرغ زده شده رو که بهش نمک و زردچوبه اضافه کردید رو به سیرهای سرخ شده اضافه کنید

 

 

نکته مهمش اینه که وقتی تخم مرغها رو میریزید روی برگ سیر باید اجازه بدید تا خودش رو کمی بگیره و

بعد به هم بزنید

 

 

بعدش که به همش زدید از ماهیتابه درش بیارید و بزاریدش کنار تا وقتی مرغها پخت بهش اضافه کنید

 

تا اینجای کار درست مثل طرز تهیه سیرواویج می مونه یعنی عکس بالایی سیر واویج هست که با برنج به

عنوان یه غذای جداگونه میخورن که تا حدودی شبیه خوراک اسفناجه و به جای اسفناج برگ سیر داره.

 

بعد که مرغها تا حد زیادی پخت این سیر واویج رو بهش اضافه میکنیم و اجازه میدیم تا کاملا خورش جا

بیفته

 

پ ن 1: این غذا با سیر ترشی و ترب سفید (تورب!!!)………واااااااای معرکه ست. نووووش جونتون

پ ن 2: این غذا رو به جای مرغ باگوشت اردک و غاز هم درست میکنن که من اصلا دوست ندارمزبان  

پ ن 3: این خورش  بدون لپه هم درست میشه که من معمولا به خاطر تینای بد غذا لپه نمیزنم.

پ ن 4: برگ سیر، یکی از سبزیهای شمال هست که درواقع برگ تازه سیر هست و ظاهری شبیه تره

داره. توی رشت بصورت دسته ای فروخته میشه..اینم عکسش

 

 

 

 

تو سایت آشپزی هانی شف همشهری عزیزم دیدم که ایشون خودشون برگ سیر خونگی درست میکنن 

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (13)

مامان سهند و سپهر
11 آذر 92 8:52
به به اینو خیلی دوست دارم اینو هم خواهرم درست می کرد برای همسرش از دستور شما درست می کنم حتما .اصلا هوس کردم مرسیییییییییی مامان شادی
مامان شادی
پاسخ
نوش جونتون گلم اگه برگ سیر گیر بیارین که تو این فصل گیر نمیاد..ما فصلش که میشه تهیه میکنیم و خرد شده میزاریم تو فریزر فقط برای این غذا و سیرابیج که شاید بعدا دستورشو نوشتم
مامان سهند و سپهر
11 آذر 92 8:59
اتفاقا می خواستم بگم اونی که من خوردم لپه نداشت ها بعد دیدم نوشتین اختیاریه تخم مرغ هم یادم نیست داشت یا نه بهرحال خوشمزه است غذاهای خطه شما مرسییییی
مامان شادی
پاسخ
تخم مرغ دیگه پای ثابتش هست ممنون عزیزم
(زهره)مامان فاطمه
11 آذر 92 9:34
چه جالب که با برگ سیره .آخه ما تو قلیه هامون فقط سیر میریزیم .شادی جون دارم از دستورات اشپزی شما ومامان دوقلوها برای مامانم مینویسم اخه اون خیلی خوش ذوقه به من میگه تو دستور بیار من درست میکنم .البته همش ظهرها درست میکنه اگر یه موقع خودم انجا باشم حتما عکسشونو میگیرم
مامان شادی
پاسخ
آفرین به این مامان باذوق و با سلیقه نوش جونتون عزیزم
مامان سهند و سپهر
11 آذر 92 10:44
آره گمونم گیر نیارم اسم اون یکی غذایی هم که گفتین آشناست ولی من اصلا نمیدونم چی هست باید قیافه شو ببینم تا یادم بیاد. البته اسم اینم نمیدونستم یه بار هم اون زمان با خواهرم اینا اومده بودم رشت . خیلی شهر خوشگلیه. رفتیم با هم رستوران کته کباب خوردیم
مامان شادی
پاسخ
نوش جونتون کبابهای رشت با مخلفاتش خیلی خوشمزه است ..اون رو هم درست میکنم و میزارم ولی اخرین بسته برگ سیر م رو تموم کردم ..باید برم خونه مامانم دزدی آخه بچه ها دوست دارن من هر هفته درست میکنم
مامان آیسو وآیسا
11 آذر 92 10:52
صد در صد که خوشمزه است دوست جووون..مخصوصااگه شما بپزی
مامان شادی
پاسخ
با دستپخت شما هم صد البته خوشمزه میشه
رها
11 آذر 92 12:08
دوس دارم این و من که فعلا وقت ندارم درس کنم ولی شما بخورین لذت ببرین
مامان شادی
پاسخ
ممنون عزیزم ..اگه موادش باشه بسیار کار راحتیه درست کردنش
مامان پارساجونی
11 آذر 92 13:38
به به باز دهنم آب افتاد
مامان شادی
پاسخ
نه دیگه این خوشمزه نیست اصلا هوس نکن چون برگ سیرگیرت نمیاد
مامان پارساجونی
11 آذر 92 13:43
پسته بدونه رمزمم هست احتمالا با موبایل رفتی ندیدیش خصوصی عزیزم
مامان شادی
پاسخ
نه بد سیو کرده بودمش الان درستش کردم..روی همون پست لینک برداشته بودم صفحه اصلی رو نشون نمی داد
بابا فرشید
11 آذر 92 20:49
به به به چه غذایی چه سیری نوش جون تینا و رایان جون خوش بحال شما این چیزا توی تهرون پیدا نمیشه ما هم که وسط آپارتمان نمیتونیم سیر سبز بکاریم توی باغچه هم که....
الناز مامان طاها
11 آذر 92 23:17
فکر کن یه آدم مریض که دو روزه از بس غذاهای آبکی خورده داره غرق میشهبیاد و با همچین پستی روبه رو بشه،این میشه حالش نوش جونتون عزیزم شماها بخورین انگار من خوردممرسی که تو این مدت جویای احوالم بودی
مامان شادی
پاسخ
خداروشکر النازی بهتری؟ طاها خوبه؟نبودی اینجا سوت و کور بود-
راحله
12 آذر 92 9:34
به به از اینااااا من خب میدونی که شمالی نیستم ولی عروس شمالیا شدم! یه بار تصمیم گرفتم اینو درست کنم .مادر شوهرمم مهمونمون بود! خلاصه اونقدرررر خوشششمزه شد که اصلا مادر شوهرم به به و چه چه ش به راه شده بوداااا...کلا مادر شوهرم اهل تعریف و تمجید نیست اما در مقابل این غذا کم آورد! حالا جالبه خودش رشتیه ولی تاحالا این غذا رو درست نکرده بود...این ایده پرورش سیر تو گلدون چقدر جالبه.شاید منم امتحان کنم
مامان شادی
پاسخ
نوش جونتون ..پس مادرشوهر رو حسابی سورپرایز کردی
امیرحسین گلی از بهشت
12 آذر 92 13:23
سلام عزیزم حتما خوشمزش، نوش جونتون ما یه غذای مشابه داریم که بجای برگ سیر، اسفناج و بجا مرغ، گوشت میریزیم توش میشه "قلیه ی اسفناج" مطالبتون رمز دار شده ولی من همچنان بهتون سر میزنم و مطالب آشپزیتونو میخونم
مامان شادی
پاسخ
به من لطف داری عزیزم بنا به دلایلی رمز دار می نویسم ..نوش جونتون به نظر غذای خوبی میاد
مامان علی خوشتیپ
21 آذر 92 22:15
اینم همینطور
مامان شادی
پاسخ
چشم عزیزم حتما