تینا جونتینا جون، تا این لحظه: 19 سال و 1 ماه و 14 روز سن داره
رایان جونرایان جون، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 16 روز سن داره

دختر بهار ღ پسر تابستان

بامیه های خونگی من !

1392/10/23 21:56
نویسنده : مامان شادی
1,440 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

دستور تهیه در ادمه مطلب (با عکسهای گام به گام )

 مواد لازم برای شربت:

شکر: 1 کیلو

آب: 300 میلی لیتر

آب لیمو: یک ق غذاخوری

گلاب: 5، 6 قاشق (میشه نصف آب رو گلاب استفاده کنیم)

این مقادیر شربت برای زولبیا و بامیه (با هم) هست..اگه می خواین فقط بامیه درست کنین مقادیر رو کم

کنین

 

شکر و آب رو توی دیگ ریختم و قبل از اینکه روی گاز بذارم خوب هم زدم...بعد روی حرارت گذاشتم و تا

زمانی که روی گاز بود اصصصصصصصصلا هم نزدم (خیلی مهمه برای شکرک نزدن شیره)  وقتی

شکر حل شد 

و یه جوش زد آب لیمو و گلاب رو اضافه کردم....وقتی روش حباب زد یعنی قوام اومده و خاموش می کنیم

 

به این شربت می تونیم کمی زعفرون هم اضافه کنیم..(من اضافه کردم )حالا می ریم بامیه رو درست

کنیم....

مواد لازم:

آرد: 1 پیمانه، معادل 125 گرم

آب: 1 پیمانه، معادل 250 میلی لیتر

تخم مرغ: 3 تا

روغن جامد یا کره: 1 ق سوپخوری (غذاخوری)

شربت قوام اومده یا زعفران حل شده: در صورت تمایل

طرز پخت:

.آب رو توی ظرفی می ریزیم و روی گاز می ذاریم..روغن یا کره رو توش می ریزیم (من

روغن جامد ریختم) حالا اینجا اگه مثه من بامیه قهوه ای و برشته دوست دارین از شربتی

که درست کردیم 2 قاشق توی این آب و روغن می ریزم ..اگه طلایی و روشن دوست دارین

که نریزین..من ریختم..وقتی این سه ماده با هم مخلوط شدن و روغن حل شد و به جوش

اومد، همه آرد رو یک مرتبه می ریزیم توش


اینجا خیلی خیلی مهمه و باید سریع و مدام خمیر رو با قاشق چوبی هم بزنیم...می دونم

خمیر سفته امااصصصصصلا از روی حرارت بر ندارین و 10 تا 20 دقیقه کاملا هم بزنین تا آرد

بپزه .. این نکته توی کیفیت بامیه خیلی مهمه و بازم از خمیر شدن بامیه ها جلوگیری می

کنه..نشانه پخته شدن آرد صدای جیز جیزی هست که موقع هم زدن از مواد می شنوین!!

 

شادی نوشت :یعنی رسما از کت و کول افتادم این قسمت-

 

 

این خمیر سفت رو بعد از همین مدت زمانی که گفتم (10 تا 20 دقیقه) می ذاریم کنار تا کمی خنک

بشه...من به یه ظرف دیگه منتقلش کردم تا زودتر خنک بشه..تو یخچال نذارین..

 

شادی نوشت : اگه گلسازی کردین و خمیر گل چینی درست کردین به صورت پختنی این

قسمتش دقیقا همون رو تداعی میکنه یاد ایام جوانی افتادم..خمیرش مثل همونه منتها

اونو با نشاسته ذرت درست می کردم

 

 

 وقتی خوب خنک شد تخم مرغ ها رو یکی یکی اضافه و با همزن هم می زنیم..یه تخم مرغ که جذب

شد بعدی رو می ریزیم.._

شادی نوشت:(من برای اینکه مطمین شم بوی تخم مرغ نمی ده تو این مرحله کمی وانیل

هم به تخم مرغ زدم)

 

بسته به درشتی تخم مرغهاتون ممکنه از 2 تا 4 تخم مرغ بخواد ولی نرمالش 3 تاست..مواد من 3 تا لازم

داشت...مواد اصلا نباید شل بشه و جوری باید باشه که بشه با قیف و ماسوره فرم داد...پس بعد از

اضافه کردن هر تخم مرغ خووووب

با همزن برقی می زنیم و بعد تخم مرغ بعدی رو اضافه می کنیم...

 

 

می ریزیم توی قیف با ماسوره شکوفه میزنیم

برای بامیه مهم نیست روغن داغ باشه..توی ظرفی ترجیحا عمیق روغن مایع سرخ کردنی می ریزیم

(روغن جامد اصلا) با یه دست قیچی و با یه دست قیف رو بر می داریم..مواد رو از قیف به هر اندازه ای

که دوست داریم با فشار خارج می کنیم..

 

 

نوک قیچی رو توی روغن می زنیم و می بریم..هر تعدادی که

بشه این کارو می کنیم..جوری که رو هم رو هم نمونن...بعد دیگ رو می ذاریم روی حرارت متوسط

 

شادی نوشت: اینجا تو رشت ماسوره شکوفه قحطی اومده من یکی پیدا کردم اندازه کله

خودم شکوفه میزد.نیشخند واسه همین یه دور قیف و ماسوره کثیف کردم دوباره مواد رو

انتقال دادم به اون قیف و ماسوره های پلاستیکی که از خونه مامانم کش رفتمنیشخند

 

مال من هم همینه فقط قرمزه


 

 

کم کم بامیه ها از ته ظرف میان روی روغن

بامیه ها رو هم می زنیم تا همه جا یکنواخت سرخ بشه..باید خووب سرخ و خشک بشه و اصلا حالت نرم

و خمیر برش ندارین

مرتب هم می زنیم تا یکنواخت سرخ بشن

 

 

 حتی اگه دوست دارید میتونید به بامیه ها شکل گرد یا قلب بدید روی فویل یا کاغذ روغنی بعد بندازید

توی روغن و سرخ کنید

 

 

 

شادی نوشت :من کنار دستم یه سینی گذاشتم، ظرف شربت رو توش گذاشتم و یه ظرف و

یه سبد هم روی اون ظرف گذاشتم کنار ظرف شربت که راحت باشم

 

بامیه های سرخ شده رو با کفگیر سوراخدار از توی روغن در میاریم و مستقیم توی شربت ولرم

میندازیم...ظرف روغن رو هم از روی حرارت کنار می کشیم....بدون وقفه این کارو می کنیم و با همون

کفگیر هم بامیه ها رو توی شربت فشار میدیم تا داخلش فرو برن..زیاد هم نمی ذاریم توی شربت بمونه

من برای اینکه زیاد شربت آلود (!!) نباشن برداشتم توی همون سبدی که گفتم گذاشتم تا شربت

اضافیش بره

اون عجیب غریبها رو تینا ریخته تو روغننیشخند

 

 خیلی بهتره اگه دو نفر باشین برای درست کردن زولبیا و بامیه که یکی وقتی سرخ کرد توی شربت

انداخت اون نفر دوم اونها رو توی شربت غوطه ور کنه و بعد دربیاره..

 

 

نکات :

1- شربت رو طبق میزانی که دادم برای مواد و نکاتی که گفتم درست کنین ( هم نزدن روی گاز، می تونین

توی این شربت کمی زعفرون و چند دونه هل درسته بریزین...اگه رنگ قهوه ای بامیه رو دوست دارین دو

قاشق از این شربت رو به مواد بامیه اضافه می کنیم(من ریختم)

 

 

2- همه آرد رو یهو برای درست کردن خمیرش اضافه کنین و هرقدر هم سفت بود خمیر از روی گاز بر

ندارین و مرتب هم بزنین

3-حتما بذارین خمیر خنک بشه توی محیط و بعد دونه دونه تخم مرغ رو اضافه کنین و با همزن بزنین..مایه

نباید شل بشه

 

 

4- لازم نیست ابتدای کار روغن داغ باشه...قیچی رو اول توی روغن بزنین و چرب کنین و بعد مواد رو از

قیف باهاش ببرین و توی روغن بندازین..بعد دیگ رو روی حرارت متوسط بذارین..نه کم..نه زیاد

5- بامیه ها رو وقتی که روغن گرم شد و بالا اومدن هم بزنین تا یکنواخت سرخ بشن.

 

6- بامیه ها باید کاملا سرخ و خشک بشن نه نرم

7- سری به سری که بامیه ها رو از روغن درآوردین دیگ رو از روی حرارت کنار بکشین تا روغن داغ نشه

توی این فاصله

8- بلافاصله بامیه ها رو با کفگیر از روغن توی شربت بندازین و داخل شربت فرو کنین و زیاد هم توش

نذارین که خمیر نشه

 

 

یه مقدری رو ریختم تو ظرف دادم به خانم "ل" (پرستار بچه ها)

 

 

 

پ ن :هانی شف  نوشته بودن برای اینکه بامیه هاتون فردای روزی که درست کردین هم هنوز ترد و

کرانچی باشه بیرونش، یه قاشق مرباخوری نشاسته ذرت توی مواد بریزین..من متاسفانه نداشتم ولی

اگه درین حتما 1 قاشق مرباخوری نشاسته ذرت رو بعد از ریختن تخم مرغها بهش اضافه کنین

  پ ن 2: مواد رو حتما اندازه گیری کنید دقیق

منبع :هانی شف

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (23)

مامان سهند و سپهر
23 دی 92 20:53
عاااااالی دلم خوااااااااااااااست حیق که دنگ و فنگش زیاده فکر نکنم حوصله داشته باشم فعلا درستش کنم دستت درد نکنه دوستم عاااالی بود دستورش . خیلی خوب و کاربردی نکات و مینویسی شادی جون. کاش وقت و حوصلش بود میدرستیدم. همسری خیلی دوست داره.
مامان شادی
پاسخ
وحشتناک زمان برد دیگه حالا حالاها طرفش نمیرم
مامان آیسو وآیسا
23 دی 92 21:00
عالیه دوست عزیزززززز وکدبانو عکسهات اصلاباز نمیشن با پینت ریسایز کن دیگه اونجوری راحتره خیلی براشادی جووون وکوچولوهای نازش
مامان شادی
پاسخ
فکر کنم سرعتت هم پایینه عزیزم.من خودم راحت میبینم اصلا پینت ندارم
مامان آیسو وآیسا
23 دی 92 21:05
عزیززززززززز دلم کدبانوی هنرمند!!!! دست گلت درد نکنه '''' خصوصی مو بخون یه ذره دلت به حالم بسوزه
مامان شادی
پاسخ
گلم خودمم نمی خورم یکی برداشتم انداختم دهنم ببینم چی شده
مامان آیسو وآیسا
23 دی 92 21:06
واقعا دانلود کن ولی همه کامپیوترها دارن!!!!!!!! خیلی راحته
مامان آیسو وآیسا
23 دی 92 21:09
پس کی میخوره اون همه رو شادی جوووووووووون مگه میشهه وای چیز به این خوشمزگی ادم درست کنه یه دونه بندازه دهنش ببینه چطوره شوخی دوستم هر چند خوردی نوش جووووووووووونت باشه ببوس خشگلهای منو
مامان شادی
پاسخ
به خدا یه دونه خوردم همین مقدارو برای خودمون برداشتم اقای همسر با چای بخوره- بقیه رو ریختم تو یه ظرف ببرم برای مامانم اینا-حال عکسشو میزارم
مامان امیرحسین
23 دی 92 23:05
همیشه دهن ما رو با این عکسا آب انداختی نوش جونتون عزیزم
مامان شادی
پاسخ
میزارم شما هم درست کنید و نوش جون کنید
مائده
23 دی 92 23:26
خیلی حوصله میخواد واسه درست کردنش ممنون که وقت گذاشتی و نوشتی
مامان شادی
پاسخ
یکی از اون شیرینی های پر زحمتی که زیاد هوس درست کردنش به سرم نمیزنه
مامان سهند و سپهر
24 دی 92 8:49
جدی ؟ اگه شما حالا حالا ها نمیری که پس من اصلا نرم. آخه با این وروجکا نمیشه زیاد معطل آشپزی بشم خب یه دونه هم بده ما بچشیم دیگه دختر خوب!
مامان شادی
پاسخ
دست تنها سخته واقعا درست کردنش تازه وسط کار رایان از خواب بیدار شد و گریه کرد مجبور شدم کارو نصفه ول کنم برم بهش غذا بدم بعدش هم چون بدخواب شده بود همش میخواست بغلش کنم با بدبختی درست کردم و نتونستم درست عکس بگیرم مثلا ازشربتش اصلا عکس ندارم
(زهره)مامان فاطمه
24 دی 92 8:59
وااااااااااااااااااای من دلم میخواد بامیهههههههههههههههههههههههههههه عاشقشم یاد ماه رمضون افتادم آخه ما تنبلا فقط توی ماه رمضون که قنادیا میارن میخوریم
مامان شادی
پاسخ
واقعا زحمت داره که مردم همون سالی یک بار به فکر خوردنش میفتندرست کردنش سخت و زمان گیر بود
ایدا
24 دی 92 9:24
اینجا روز به روز خوشمزه تر میشه مامان کدبانو کلی هوس کردممممدست شما درد نکنه بااین همه خوشمزه جات.
مامان شادی
پاسخ
ممنون عزیزم نظر لطفته
متین مامی ایلیا
24 دی 92 12:42
شادی عالی بود من دو سه روز پیش درست کردم ولی تو دستور شربتش گفته بود به محض جوش اومدن خاموش کنید منم همون کار و کردم و بعد گفته بود وقتی بامیه ها خنک شد بندازید تو شربت... مزه ش خوب بود ولی خیلی شل و وِِل شد... اصلا مثل بیرون نشد مال تو خیلی خوشکل شد برای من از شکلش معلومه نرم شده... ولی اون بامیه های شربتی خیلی ترد تر بود، پس به خاطر نشاسته بوده من تو این یکی که درست کردم نریختم.... برای قیف و ماسوره هم به نظر من با اینا خیلی سخته ، اون پارچه ای ها راحت تره، من که نداشتم سه تا کیسه فریزر و تو هم کردم و سرش و یه کوچولو سوراخ کردم و بعد ماسوره شکوفه رو گذاشتم توش و اونجوری بامیه ها رو درست کردم، خوبم شد (حوصله نداشتم برم بیرون آخه خیلی سرده) ولی من فکر میکنم شیره هرچی غلیظ تر بشه بامیه ها لایه بیرونیشون ترد تر میشه، البته تست نکردم ها مطمئن نیستم
مامان شادی
پاسخ
مال من هم مثل بیرون کرانچی نبود ولی اون آخری ها که روغنم داشت دیگه میسوخت حسابی ترد شد..فکر کنم مال بیرون هم دلیلش روغن سوخته است والا
متین مامی ایلیا
24 دی 92 12:45
راستی شادی جون دیشب با موبایل اومدم نظر و تایید کردم نتونستم بیام تو وبت و جواب بدم آخه جدیدا موبایلم قاطی کرده و برای ارسال نظر کد امنیتی رو نشون نمیده واسه همین تو همون نظرات خودم جوابت و نوشتم، ببخشید دیگه
مامان شادی
پاسخ
موبایل منم فقط واسه نی نی وبلاگ وقتی میخوام نظر بزارم صفحه کیبوردش بالا نمیادیا یه عامه مینویسم تا میخوام رمز بزنم کیبورد دیگه نمیاد بالا منم بیشتر وقتها با موبایل خواننده هستمولی واسه اون یکی سایت که با یه مرورگر دیگه میام این مشکل رو نداره
متین مامی ایلیا
24 دی 92 12:51
خصوصی عزیزم
مامان شادی
پاسخ
مرسی گلم خبرت می کنم
مامان آیسو وآیسا
24 دی 92 14:40
دوست جوون دیروزیها شوخی بود نمی خواد عکس بگیری خجالت زده شدددددددددددم
مامان شادی
پاسخ
عکسشو گذاشتم ددم به پرستار بچه ها
الناز مامان طاها
24 دی 92 14:43
من كلا از اين تيپ شيريني ها دوست ندارنم به خاطر همون شربتش
مامان شادی
پاسخ
خدارو شکرلبته میشه شکر رو به مواد اضافه کرد و دیگه تو شربت نزدشون
مهسا مامان نور
24 دی 92 17:12
ابا ماه رمضونه دلت حال میاد البته الانم مزه میدا بری تو ترانس شب باشه و خونه و محیط ساکت بشینی یه دل سیر بزنی تو رگ دستت دردنکنه قشنگم خسته نباشی اونتیکه با حال بودقیفه که به اندازه کله ات میریخت...
مامان شادی
پاسخ
به خدا خیلی گنده بود
مامان آیسو وآیسا
24 دی 92 18:09
دیدم عکسووووووووووووووووووووووو
مامان شادی
پاسخ
حالا چرا خجالت؟
مامان پارساجونی
24 دی 92 18:25
نوش جونتون
رها
25 دی 92 12:50
من یه بار با سیب زمینی درس کردم همسریم واقعا خوشش اومده بود و هی الان ازم میخواد درس کنم و منم که وقت ندارم اینکار و نمیکنم کلا هر چی مربوط به بامیه میشه خوشمزه است ولی به قول سعیده جون زمانبره دستت درد نکنه شادی جون
مامان شادی
پاسخ
بامیه؟با سیب زمینی؟ یعنی یه نوع شیرینی هست؟دستورشو بزار برامون
ساناز
25 دی 92 19:32
خيلي عكسش هوس انگيزه شادي جان
مامان شادی
پاسخ
ممنون ساناز جون
سیما اذری
26 دی 92 2:12
واقعا خسته نباشید
مامان شادی
پاسخ
ممنونم..ایکاش ادرس وبلاگتون رو میزاشتین برام
سهند
28 اردیبهشت 93 13:11
عالیبود