تینا جونتینا جون، تا این لحظه: 19 سال و 1 ماه و 20 روز سن داره
رایان جونرایان جون، تا این لحظه: 11 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره

دختر بهار ღ پسر تابستان

چیز کیک شکلاتی (مخصوص ولنتاین)

1392/11/9 11:19
نویسنده : مامان شادی
1,995 بازدید
اشتراک گذاری

قبل از همه تشکر میکنم از وبلاگ آشپزی های مامانم بابت آموزش  این دسر خوشمزه ...و

عذزخواهی می کنم از الناز جون عزیزم که این دسر رو گذاشتم و دوست خوبم به خاطر

حساسیت به شکلات نمی تونه اینو بخوره ناراحت

خوب اون رز سیب رو یاد گرفتین؟ درست کردین؟خیلی عجولم دیشب گذاشتم انتظار دارم تا الان

درستش کرده باشین...خخخخخ...بریم سر اصل مطلب که از هرچه بگذریم سخن دسرمان

خوشمزه تر است ..و واقعا میگم اینو خییییللییی دوست داشتم و از تیرامیسو هم خوشمزه تر

بود...توصیهمیکنم رژیم رو بزارید کنار و یه بار درستش کنید

 

 

دهنتون آب افتاد؟عمه هم نداریم...خخخخخخ

 

 

خوب حال بفرمایید ادامه مطلب تا غش و ضعف نکردید..چه از خود متشکرماااا... 

مواد لازم

بیسکوییت دایجستیو   1 عدد

کره   100 گرم

خامه صبحانه یک بسته  200 میلی لیتری

پنیر خامه ای  200 گرم

شکلات تخته ای   100 گرم

شیر  سه چهارم    3/4  پیمانه

پودر کاکائو 1 قاشق غذاخوری

پودر ژلاتین   یک و نیم قاشق غذاخوری

شکر   5 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

ابتدا   شیر رو داخل ظرفی بریزید و بجوشونید...پودر کاکائو و شکلات تخت ای رو  داخل شیر بریزید

در اثر حرارت شکلاتها آب میشن ..اجازه بدید تا کاملا خنک بشه

 

 

در این فاصله می ریم سراغ درست کردن مواد دیگه ای چیز کیکدر ظرف جداگانه ای  پنیر خامه

ای رو با همزن خوب هم بزنید و بعد از همزد شکر رو اضافه کنید و دوباره با همزن بزنید

 

 


 

از مواد بالا که حاوی شکلات و شیر و پودر کاکائو بود روی پنیر بریزید  و دوباره هم بزنید

 

 پودر ژلاتین ذوب شده به روش بن ماری رو ابتدا می ریزیم بعد خامه رو اضافه می کنیم و بعد هم

می زنیم


شادی نوشت : در پایین همین پست یادتون میدم چطوری پودر ژلاتین رو آماده کنید

 

 

 

 

 

توجه داشته باشید در دسرهایی که هم ژلاتین بکار رفته و هم خامه اول

 

باید ژلاتین اضافه بشه بعد خامه چون در غیر این صورت خامه خواهد برید

 

 

شادی نوشت: ببخشید عزیزان من برای ذوب کردن پودر ژلاتین به مشکل برخوردم و گوگل کردم

و مشکل رو برطرف کردم که اخر همین پست یادتون میدم ولی از بس حواسم پرت بود دیگه از

مرحله اضافه کردن ژلاتین و خامه به موا د شکلاتی عکس ندارمناراحت

بیسکوییتها رو  داخل غذاساز ریخته و کاملا پودرش کنید البته به غیر از غذاساز با

هر چیز دیگه ای که به فکرتون می رسه هم می تونید بیسکوییتها رو پودر کنید

 


 

 

کره آب شده رو روی بیسکوییتهای پودر شده بریزید

 

 

 ته قالب کمربندی رو کاغذ روغنی بیاندازید جوری که مقداری از کاغذ روغنی از کناره های قالب

کمربندی بیرون بمونه

 


 

شادی نوشت: من تازه دیروز رفتم قالب کمربندی خریدم و تا رسیدم خونه شروع کردم به درست

کردن...اولین بارم بود با قالب کمربندی کار میکردم فقط می تونم بگم پوست انداختم تا بتونم

قالب رو خوب چفت کنم و ببندم...البته مشکل از من ناشی هست ..کار شاقی نیست...و اینکه

شاید اگه یه قالب گرد میخریدم بستنش راحتتر بود..قالب من قلبی شکل بود..با اونکه کلی سرچ

کرده بودم قبلا و بستن قالب کمربندی رو تو گوگل و از سایت شف طیبه یاد گرفته بودم ولی اون

روشی که شف طیبه توضیح دادن اصلا جواب نمی داد...یه چیزایی هست آدم تو کار بهش پی

میبره...هر چقدر هم گوگل کرده باشی تا تجربه نکنی دستت نمیاد ...دیگه کلا نا امید شده بودم

از بستن قالب ...چون تو گوگل میدیدم مردم شاکی هستن از نشتی قالبهای کمربندی و حق هم

دارن چون اگه خوب چفت نشه یه کوچولو هم  درز داشته باشه نشتی میده ...مخصوصا واسه

کیک و چیز کیک که بیسش مواد شل هست..البته میتونید تو یه ظرف پیرکس هم درستش کنید

مثل تیرامیسو...ولی من چون کم کم دارم وسایل اشپزی و قنادی رو تکمیل میکنم دیروز 3 تا قالب

خریدم که خیلی دوستشون دارم (پز میدهیمشیطان)

 

 

مخلوط بیسکوییت  و کره رو  داخل ظرف  کمربندی ریخته و خوب با نوک انگشتان دست مقداری

فشار بدید و صافش کنید و بگذارید یخچال تا  مواد خوب انسجام پیدا کنه

 

 


 

مایع چیز کیک رو روی روی بیسکوییتها  بریزید مایع چیز کیک باید در محیط بیرون از یخچال خنک

شده باشه و الا گرمی مایع باعث میشه  کره داخل بیسکوییت آب بشه 

 

 

بگذارید داخل یخچال به مدت 5 تا 6 ساعت تا  مایع چیز کیک خوب ببنده بعد هم ظرف کمربندی 

رو باز کنید و به کمک کاغذ روغنی از  ظرف کمربندی خارج کنید و به ظرف سرو منتقل کنید و کاغذ

زیرش رو از یه سمت پاره کنید و از زیر چیز کیک خارج کنید

 

 

 

شادی نوشت: تو این مدتی که چیز کیک تو یخچال بود من اون رزهای سیب رو درست

کردم..حالا اینجا نحوه شکلات زدنشو واستون میزارم...این سیب ها که یادتون هست؟ من با

سیخ چوبی فیکسش کردم و فرو بردم تو شکلاتی که به روش بن ماری ذوبشون کردم...و بعدش

گلها رو اینجوری سر و ته اویزون کردم تا شکلات اصافی بره ...بعد دوباره همین مرحله رو تکرار

کردم...سر آخر به این نتیجه رسیدم. که بابا لیوان و واژگون کردن رو بیخیال همینجوری با قاشق

شکلات بریز روش ...چه کاریه خوب خنده ببخشید دیگه سر کارتون گذاشتم ولی همونطور که گفتم

آشپزی های آدم ناشی که من باشم با آزمون و خطا به دست میادبازنده

 

 

بعدش که از یخچال اومد بیرون من تو قاب که بود تزیینش کردم و بعد قالب رو در آوردم و منتقلش

کردم به ظرف اصلی...

 

اینجا کیکم هنوز تو قالبه...همونطور که میبینید با پودر کاکایو و پودر پسته و شکلات آب شده و

اون رزهای سیب شکلاتی تزیین شده...تو این عکس هم آوردمش بیرون و به ظرف اصلی منتقل

کردم

 

بعدش هم هی را به را از کیک خوشگلم چیلیک جیلیک عکس گرفتم 

 

اینم عکس برش خورده اش 

 

این هم برای اینکه گلش رو بهتر ببینید

 

طرز تهیه رز سیب

 

برای  درست کردنش روی عکس کلیک کنید 

 

 

خلاصه که داستانها داشتم با این کیک و نتیجه بهتر از اونی بود که فکرش رو میکردم..

 

 حالا بریم سر مساله حل کردن ژلاتین که من کلی خنده بازار بودم سر درست کردنش...فکر کن

برای دفعه اوله که از پودر ژلاتین استفاده میکردم و انتظار داشتم وقتی پودر رو میزارم رو کتری با

بخار پودرش ذوب بشه...منو تصور کنید با یه عدد رایان آویزون از سر و کولم 5 دقیقه دارم ژلاتین رو

همینجوری خشک خشک رو کتری هم میزنم و انتظار دارم ذوب بشه...بعدش دیدم نه بابا ظاهرا

یه جای کار میلنگه این بود که گوگلیدم و نتیجه رو الان براتون میگم:

 

 

فرمول کلی برای مخلوط کردن پودر ژلاتین

 

1 قاشق چایخوری پودر ژلاتین + 1 قاشق چایخوری شکر + 1/8 لیوان آب سرد

1 قاشق غذاخوری پودر ژلاتین + 1 قاشق غذاخوری شکر + 1/4 لیوان آب سرد

 

» جایگزینی ژلاتین : ژلاتین به 2 شکل پودری و ورقه ای وجود دارد ، ورقه های ژلاتین در 2 سایز بزرگ و کوچک موجود است ، به این ترتیب برای جایگزینی این دو از روش های زیر استفاده کنید : 1 قاشق چایخوری پودر ژلاتین برابر با 1 ورقه ژلاتینی بزرگ یا 2 ورقه ژلاتینی کوچک است.

 

» تفاوت پودر ژله و ورقه ژلاتین : دسرها و کرم هایی که با ورقه ژلاتینی تهیه میشوند شفاف تر و براق تر هستند.

 

» روش استفاده از پودر ژلاتین : در یک کاسه بزرگ و خشک مقداری پودر ژلاتین بپاشید و روی ان نیز مقداری آب سرد بریزید ، مجدد کمی پودر ژلاتین بپاشید و روی ان آب سرد بریزید ( اگر پودر ژلاتین را یک مرتبه در کاسه بریزید و همه آب را روی پودر ژلاتین بریزید پودر ژلاتین گلوله میشود ) ، پس از آن آب و پودر ژلاتین را 10 دقیقه کناری بگذارید تا ژلاتین حالت اسفنجی پیدا کند ( دقت کنید که لایه آخر باید پودر ژلاتین باشد ).

 

پس از اینکه ژلاتین به حالت اسفنجی شد ظرفی را از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید ، ظرف ژلاتین را روی بخار اب قرار دهید تا ژلاتین رقیق و یکدست شود ، در آخر ژلاتین را هم بزنید تا یک دست شود.

 

روش دیگر برای اماده کردن ژلاتین این است که هر 1 قاشق چایخوری پودر ژلاتین را با 1 قاشق چایخوری شکر مخلوط کنید و آب را روی آنها بریزید و مواد را هم بزنید و مانند روش قبلی آن را روی بخار آب قرار دهید تا رقیق و یکدست شود ( در این روش شکر اجازه نمیدهد پودر ژله گلوله شود ).

 

» روش استفاده از ورقه ژلاتین : ورقه های ژلاتین را داخل کاسه ای قرار دهید و کمی آب بریزید تا حدی که روی ورقه ها را بپوشاند سپس کاسه را روی حرارت بخار اب قرار دهید تا ورقه های ژلاتین رقیق شود ( ژلاتین در دمای 20 درجه سانتیگراد میبندد پس دقت کنید وقتی داخل کرم یا دسر میریزید کرم یا ژله ولرم باشد تا ژلاتین گلوله گلوله نشود ).

 

» نکته مهم در تهیه ژله های میوه ای : ژله میوه را میتوانید با انواع میوه ها اماده کنید و داخل کرم ها هم می توانید از انواع میوه استفاده کنید اما چند میوه هستند که اگر آن ها را در دسر یا ژله استفاده کنید اجازه نمیدهد ژلاتین ببندد ، این میوه ها آناناس خام ، پاپایا ، کیوی و انجیر میباشد زیرا داخل این میوه ها آنزیم وجود دارد.

 

ژله را میتوانید با آب میوه و یا پوره میوه تهیه کنید اما ژله ای که با آب میوه تهیه شود صاف تر و شفاف تر می شود ، اگر بخواهید داخل ژله میوه بریزید باید میوه ها را ریز خرد کنید تا زمانی که ژله خورده میشود شکل خوبی داشته باشد یعنی ژله و میوه با هم داخل قاشق بیاید.

 

» نکات لازم برای تهیه دسرهای ژله ای یا حاوی ژلاتین : ژلاتین برای بسته شدن کرم یا ژله مصرف میشود و بیشتر از حد لازم موجب سفت شدن ژله شده و کمتر از حد لازم موجب شل شدن و بسته نشدن ژله میشود.

 

در تهیه کرم ها  و دسرهای حاوی شیر ژلاتین حل شده را نباید مستقیم در شیر داغ ریخت چون شیر میبرد ، باید شیر پس از جوشیدن کمی سرد شود آن وقت ژلاتین را با آن مخلوط کنید.

 

شادی نوشت : من از روش دوم که به نظرم اسونتر بود استفاده کردم ..همون که یه قاشق

شکر اضافه میشه...حدود یه لیوان هم اب ریختم (سرد)  بعدش گذاشتم رو کتری که خدا رو شکر

جواب داداوه 

منبع دستور چیز کیک: آشپزیهای مامانم

منبع دستور ژلاتین:ایران کوک 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (21)

الناز
9 بهمن 92 10:08
خوب بانو فرموديد عمه نداريد حالا ما چه كنيم با يك دهان پر از آبنوش جونتون ما هم ميرويم مدل سادشو ميدرستيمحالا برويم پست قبلي رو مطالعه كنيم ببينيم اين رزهاي زيبا چگونه درست ميشود
مامان شادی
پاسخ
آره الناز جون ساده درست کن ولی نمی دونم طعمش به این خوبی میشه یا نه چون من عاق شکلاتم...شما شکلاتش رو حذف کن
مامان فرخنده
9 بهمن 92 10:53
اين چيز كيك را توي آشپزي مامانم ديده بودم به اميد خدا اگه امشب تيراميسوم خوب شد دفعه بعد عمري باقي موندم اين چيز كيك را مي درستم
مامان شادی
پاسخ
تیرامیسو خوب میشه مطمین باش اینم درست کن لذت ببرید
مامان آیسو وآیسا
9 بهمن 92 11:20
وای چقدرررررررر خوشمزه است از شکلش معلومه چیییییییییییهو دستت درد نکنه کدبانوی هنرمنددددددددد نوش جونتون احتمال زیاد اینو حتما میدرستم بوس برا روی ماه تینارایان وشادی جووون عالی بوووود بالابر گل هم پیدا نکردم آدرس دارید بهم بدید لطفا
مامان شادی
پاسخ
من بالا بر ها رو خودم درست میکنم عزیزم..اان میام پیشت لینک میدم آنلاین بسازی خیلی راحت با هر عکسی که دوست داری
مامان آیسو وآیسا
9 بهمن 92 11:25
عالی بووووووووود دهنم اب افتادددددددددددددددددددددددددددد قالب ندارم میگیرم میدرستم حتما بینظیره قیافهاش سر صبحییییییییراستی توضیحاتم کامل بوووود
مامان شادی
پاسخ
ببخشید وراجی کردم ولی خواستم تجربیاتم رو بنویسم شما دیگه اشتباهات منو تکرار نکنید..قالب هم اگه میخوای بگیری ساده گرد بگیر فکر کنم راحتتر میشه باهاش کار کرد
حدیث مامان آرش کمانگیر
9 بهمن 92 11:27
سلام.وب خیلی جالبی دارید .به وب ما هم سر بزنید.با اجازه لینک شدید.میشه به منم رمز یدید
مامان شادی
پاسخ
سلام عزیزم ممنون که به من سر زدید...قدمتون روی چشم ولی متاسفانه من فقط به عده محدودی رمز دادم...مطالب شخصی رمز داره ولی از بقیه مطالب میتونید استفاده کنید
مامان آیسو وآیسا
9 بهمن 92 11:31
مرررررررررسی بابت لینک
مامانه کیاناوهانا
9 بهمن 92 11:41
مرسی عزیزم از این دستورات خوشمزت... حتما"درست میکنم معلومه عالیه... دستورات هم خیلی کامل و دقیق بود ممنون از این همه توجه
مامان شادی
پاسخ
قابلی نداشت ندا جون نوش جون
✿مامان علی خوشتیپ✿
9 بهمن 92 12:29
آفرین به شادی جون کدبانوبابا شما خودت یه پا کاربلدی چرا میگی ناشی؟ بابت تذکر و پیشنهاداتم ممنوناصلاح شد...واقعیتش من خیلی وقت نمیکنم پستای بقیه رو بخونم برای همین این مشکلات پیش میاد.هرچند حداقل سه بار توی دستورای خودم دستور تهیه ژلاتین (مثلا توی فوندانت)گذاشتم...حتی یه جا توضیح دادم تبدیلشو به ورق ژلاتین بزرگ و کوچیک و ...ولی خب درست میگید ممکنه یکی فقط همون پست رو بخونه سعی میکنم از این به بعد کاملتر بذارم... بوس برای شادی باسلیقه و کدبانو
مامان شادی
پاسخ
کدبانویی که از شماست...سارا جون نمی دونستم توی دستور فوندانت توضیح دادی ولی بهتره که مثلا برای همین رسپی چیز کیک طرز تهیه ژلاتین پودری رو روی اون دستور شما لینک میکرد ..من خودم مدتی هست هر روز به وبت سر میزنم ممکنه خیلی مطالب رو خونده باشم و میدونم که تو وبلاگتون هست ولی یادم نمی مونه تو کدوم پست خوندم..مرسی از توجهت عزیزم
مامان آیسو وآیسا
9 بهمن 92 12:43
درستیدم بالابر دستت درد نکنننننننننننننننننننه هنرمندی به خدا... توضیحات شما علمه...هنره...وراجی نیست مهربوووون ... ببوس کوچولوهای ناززززتو
مامان شادی
پاسخ
قابلی نداشت عزیزم خیلی خوشگل شده دیگه هر بالابری بخوای میتونی درست کنی
مامان هيراد
9 بهمن 92 17:52
خيلي با حاله ببينم ميتونم درستش كنم يا ....
مامان شادی
پاسخ
میتونی عزیزم-مطمئنم
مهسا مامان نویان
9 بهمن 92 17:54
واااااای شادی جونم چه کردی قیافش که خیلی خوب آخه چراااااااااااااااااااا با احساسات آدم بازی میکنی باید درستش کنم تیرامیسو رو درست کردم برای فامیل شوهر ترکوند
مامان شادی
پاسخ
این از تیرامیسو خوشمزه تره مهسا جون درستش کن
زهرا مامان ایلیا (شیرین تر از عسل )
9 بهمن 92 23:40
چه کردی استاد متاسفانه الان نمیتونم بخونم طرز تهیه اش و بعدا میام میخونم امیدوارم راحت باشه وااای دلنم دلم اب افتاد
مامان شادی
پاسخ
نه سخت نیست من همه نکات رو نوشتم..فقط قالب کمربندی دردسر داشت که میتونی تو یه ظرف پیرکس هم درست کنی مثل تیرامیسو
سرزمین جدیدترین شکلکهای متحرک زیبا
9 بهمن 92 23:52
خب عکسا کوچیکن و شما با سلیقه ی خودتون مثل از چندتاشون روی یه عکس استفاده کنید اگر از اون عکسا خوشتون میاد میتونم در اندازه خیلی بزرگ براتون پیدا کنم و بذارم توی وبلاگم تا ازشون استفاده کنین خبر کنین!
مامان شادی
پاسخ
ممنون عزیزم اره بزاری که خیلی خوبه
مامان سهند و سپهر
10 بهمن 92 10:18
من قالب سخت دوست ندارم پس نمیگیرمش همون ظرف پیرکس خودمو درست می کنم فعلا که حسش نمیاد ولی بعد حتما درست می کنم قیاافه ش که خیلی هوس برانگیزه. مرسی شادی جون کدبانو . خیلی نکته دار و خوب مینویسی بوسسسسسسسس
مامان شادی
پاسخ
طعمش بی نظیر بود عزیزم
مامان محمد و ساقی
11 بهمن 92 1:03
سلام شادی جون خوبی عزیزم؟ بچه ها خوبن عزیزم چه کردی !!!!!!!!!!!!!!عاشق این وب خوشگلتم چقدر خوب عکس میندازی از چیزایی که درست میکنی نوش جونتون باشه
مامان شادی
پاسخ
ممنون عزیزم..در مقابل هنرمندهایی مثل شما که ما داریم شاگردی می کنیم
مامان پارسا جونی
11 بهمن 92 12:36
دست درد نکنه عزیزم خیلی اشتها برانگیزو خوشگله منم تو فکر درست کردنشم
مامان شادی
پاسخ
نوش جون عزیزم خیلی خوشمزه است
شادی
11 بهمن 92 13:17
سلام عزیزم. دست گلت درد نکنه. منم معمولا اینو می درستم خیلی خوشمزه و شیکه
مامان شادی
پاسخ
نوش جونتون
مامان محمد و ساقی
11 بهمن 92 18:45
دوباره سلام شادی جان شرمنده من دیشب یادم رفت اون کامنتتون رو تایید کنممرسی از راهنمایی که کردی گلم.تو وبم نوشتم اینجا هم برات مینویسم عزیزم.مشکل من این بود که ساقی تابستونا هم خون دماغ میشه.دیگه خیلی ترسیده بودم.به خاطر همین ازمایش داد که خدا رو شکر چیزی نبود.دستگاه بخورم هم شکست متاسفانهتا یکی دیگه بخرم باز هم ممنونم از راهنماییت عزیزم
مامان شادی
پاسخ
خدا رو شکر که موردی نبوده عزیزم-ببوسش از طرف من
ساناز
12 بهمن 92 1:21
زهره(مامان فاطمه)
12 بهمن 92 10:38
خوش بحال کدبانوها که از اینا درست میکنن خدایا منو به آشپزی علاقمند کن
مامان شادی
پاسخ
من که تازگیها لذت میبرم
آمنه
14 بهمن 92 19:36
خداییش خیلی وسوسه کنندست!!!!!!!